Din start, n-ar fi bine să pui întrebarea asta pe un forum sau pe un grup moto. O să primești 100 de răspunsuri diferite, multe neavizate, care vor degenera, eventual, în discuții aprinse și o să ai o varză în cap.

Instructorul moto ar trebui, teoretic, să fie o persoană în stare să te lămurească. Dar nu te poți baza pe asta de fiecare dată – mulți nu sunt la curent cu opțiunile din piață.

Apoi, poți apela la un prieten. Un prieten întotdeauna o să-ți vrea binele. Dar ai un prieten motociclist pe care să te bazezi? Și poți fi sigur că e suficient de experimentat. 

După opt ani în care-am mers cu mai toate motocicletele din piață, de la 125 cmc la 1.800, de la enduro la sportive și touring, am învățat o lecție: nu există cea mai bună motocicletă, există motocicleta potrivită pentru tine. Ce înălțime ai – când ești începător trebuie să fii în stare să pui talpa jos, sau, dacă ești foarte înalt, n-o să vrei să arăți ca un urs pe-o bicicletă de circ; ce buget ai – îți permiți s-o întreții, îți mai rămân bani de accesorii și echipament?, să fie nouă sau sh?; cât de serios e dealerul – are service ok, e un dealer vechi și experimentat – trebuie să știi că atunci când cumperi o motocicletă începi o relație pe termen lung. Discuția este mult mai lungă și mai complexă decât la achiziția unei mașini. Iar riscul de a face o alegere care nu te reprezintă există și se poate traduce în frustrare, înțelegere greșită a fenomenului moto – în fine, să spunem că ai avea parte de o experiență mult mai plăcută dacă ți-ai alege ce trebuie. 

Îmi amintesc de mine când mi-am luat prima motocicletă. Am vrut o Yamaha Dragstar, pentru că avea un prieten una galbenă, care arăta bine și cu care am mers la un moment dat pe o alee în parcul de la Politehnică. Dar, norocul meu e c-am avut și un alt prieten, mai experimentat, care mi-a deschis ochii către alegerea clasică pentru începători în acei ani – un naked japonez – o Honda Hornet de 600, mai exact. Și-am avut noroc că omul ăsta a bătut niște sute de km până în București ca să mă ajute să o cumpăr, la un colț de stradă, undeva prin 1 Mai. Dar nu toți au norocul ăsta.

Apoi, du-te să-ți iei prima cască. Am luat una mare, astfel încât la primul drum în afara orașului, viziera mi se lipea de nas din cauza vântului. Iar când am luat un cui în roată, m-am chinuit timp de 3 ore să dau jos janta ca să plec cu ea în brațe la vulcanizare. Nu știam pe nimeni în București care să mă ajute. 

Dar astea sunt alte aventuri pe care-o să le povestesc data viitoare.

Echipa MotoAdvisor te ajută să alegi motocicleta potrivită și echipamentul moto de care ai nevoie. Avem parteneriate cu cei mai importanți dealeri din România și-ți vom oferi, din start, oferte foarte bune. Iar dacă vrei să mergi pe second hand, îți verificăm motocicleta ca să n-ai surprize neplăcute în viitor. Bonus: pentru gama second-hand, în perioada ianuarie-martie ai prima revizie gratuita – powered by Motul – specialist în lubrifianți